X
تبلیغات
انشاهای من

انشاهای من

مقاله -شعر - نثر -داستان

طبیعت / الیاس امیرحسنی

 

در این درس اگر از زیبایی های بهار و رنگارنگی پاییز و برف و سرمای زمستان و

تفرّج تابستان بنویسیم، شاید تکرار سخنان سال های گذشته باشد . در این درس می خواهیم گونه ای دیگر به طبیعت بنگریم ، کوهی را در آغوش بگیریم ، بر برگی بوسه بزنیم ، برف بخوریم و کمی شاعر باشیم .

در این در س می خواهیم بگوییم طبیعت طبیب دل های شکسته و غمدیده است . اگر حالت خوب نبود به کوه بزن ،اگر دوستت ناراحت بود اورا به دریا دعوت کن . اگر مادر عصبانی بود او را به جنگل راهنمایی کن ، اگر پدر خسته بود اورا به سایه سار درختی در کنار جوی آبی رهنمون شو .

در زمستان بزرگان هم باید در برف بغلطند .در پاییز شبی را باید در بیابان گذراند ، هیمه ای را اتش زد و به آسمان زل زد ، آنگاه آسمان باتو دوست خواهد شد چرا که دوستی با نگاه آغاز می شود .راستی ما چه قدر به آسمان نگاه می کنیم ؟

در زمستان همه باید کرسی بگذارند حتی اگر بخاری و گاز و شومینه داشته باشند .در بهار همه باید شکوفه بزنند مثل درخت.ازکوه بیاموزیم استقامت را

از درخت بیاموزیم سایه ساری را

از آب بیاموزیم پاک سازی را

از جنگل بیاموزیم رازداری را

وبه قول شاعر :

می آمدیم و راه پر از برف و آه بود

ناگاه بین راه

فریاد زد همراه

برشاخه ها شکوفه ی لبخند را ببین !

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و هفتم بهمن 1389ساعت 20:8  توسط الیاس امیرحسنی  | 

انشای سوم و دوم راهنمایی/کتاب قدیم/الیاس امیرحسنی

انشای سوم راهنمایی

درس اول:

تفاوت زبان گفتار و نوشتار:

در این درس می آموزیم:

همه ی ما ناچاریم گاهی بنویسیم . فکر کنید در خیابان گواهی نامه ای پیدا کرده اید و می خواهید به صاحبش بدهید .برای این کار چه کار می کنید ؟آسان ترین کار این است که چیزی بنویسیم و به شیشه مغازه، اداره یا کار خانه بزنیم تا صاحبش بخواند و بیاید بگیرد . خوب چه بنویسیم ؟کار سختی نیست . اول هر چه می خواهیم بنویسیم ؛می گوییم . به این صورت :" این گواهی نامه این جا پیدا شده هر کی گم کرده نشونی اونو بده و اونو بگیره ."این به زبان گفتار (محاوره ) است .حالا به زبان نوشتار تبدیل می کنیم :"یک گواهی نامه پیدا شده ،هر کس آنرا گم کرده است نشانی اش را به صاحب مغازه بدهد و گواهی نامه را بگیرد ."در گفتار معمولا کلمات و فعل های شکسته به کار می بریم . مثل نشونی بده چون مخاطب حضور دارد و اما در زبان نوشتار این امکان نیست .

خلاصه :برای نوشتن کافی است آنچه رامی خواهیم به زبان بیاوریم، یعنی حاصل فکر خود را روی کاغذ بنویسیم . اما باید به چند نکته توجه داشته باشیم : 1-کلمات شکسته به کار نبریم .2- از تکرار بپرهیزیم .3-مطالب زاید را حذف کنیم .4- تا می توانیم رسا وواضح بنویسیم چون مخاطب را نمی بینیم و نمی توانیم با زبان گفتار به او توضیح بدهیم .

موضوعات انشا :

1-از دوست خود دعوت کنید تا برای درس خواندن به خانه شما بیاید . ابتدا به زبان گفتار بنویسید سپس به زبان نوشتار تبدیل کنید.

2-جملاتی از درس چشمان مادر بزرگ را به زبان گفتار بنویسید .

3-گفت وگوی خیالی میان تخته سیاه و گچ را به زبان گفتار بنویسید .

4- جمله ی زیر را کامل کنید : بدین سان درز ندگی محمد آرامشی پدید آمد ولی افسوس......

5- کلمات زیر را در جمله به کار ببرید : پاکیزگی ،حصیر ،غمخوار

6- بیت زیر را به نثر روان بنویسید و در باره آن کمی توضیح دهید :

به گفتار پیغمبرت راه جوی        دل از تیرگی ها بدین آب شوی

7-شرح حال نظامی گنجوی و سعدی شیرازی را فراهم کنید ودر کلاس بخوانید .

8-درباره  ی زندگی وشخصیت یکی از بزرگان ایران که به تمدن اسلام خدمت کرده است تحقیق کنید .

9-

10-

سوالات درس:

1-  برای نوشتن کافی است آن چه را که می خواهیم به زبان بیاوریم یعنی ..........روی کاغذ بنویسیم .

2-در نوشتن (تبدیل زبان گفتاربه نوشتار )به چه نکاتی باید توجه داشته باشیم؟

 

انشای نمونه:

گفت و گوی خیالی بین تخته سیاه وگچ

مهر ماه شد وبعد از سه ماه تعطیلی مدرسه ها باز شدند .چشمان تخته سیاه به روی یار دیرینش گچ باز شد . گچ سلام داد وگفت : سلام دوست قدیمی حالت چطوره .بازحمتای ما چطوری .تخته سیاه گفت :سلام دوست عزیز خوب رفتی وپشت سرت را هم نگاه نکردی نگفتی دلمون از غصه ترک بر می داره .نگفتی ما هم دوستی داریم .خیلی دلم برات تنگ شده بود .من دیگه به تو ومعلم ودانش آموزا عادت کردم .دوری شما اذیتم می کنه .دوست دارم آقا معلم باز تورا دستش بگیره وبا تو خیلی خوش خط اون بالای بالا بنویسه بسم الله الر حمن الر حیم یا اگه خواست فارسی بنویسه بنویسه به نام خدا .

گچ گفت  : رفیق راستش من هم دلم برای نوشتن خانم وآقای معلم و شاگردانش تنگ شده .دوست دارم اون ها منو دستشون بگیرن و درس ها رو یکی یکی به دانش آموزا یاد بدن .دانش آموزا هم بیان و با من مساله های ریاضی وعلوم را حل کنن.هیچ هم فکر نکنن که با نوشتن اون ها عمر من تموم میشه نه این طور نیست .من با درس هایی که اونا یاد می گیرن در وجودشون زنده می شم و حس می کنم که به بهترین نحو به وظیفه م عمل کردم .

تخته سیاه گفت :آه چه قدر لذت بخشه که هر روز جمله ی زیبایی از پیامبر و امامان معصوم با خط خوش روی من بنویسن تا بچه ها یاد بگیرن . گچ گفت : وقتی معلم خوشنویسی منو تو دستش می گیره می خوام بال در بیا رم و کمکش کنم تا زیباترین خط رو با من بنویسه . تخته گفت  : منم بگم که با نوشتن وپاک کردن وباز نوشتن وپاک کردن هیچ خسته نمی شم .خدا کنه همیشه کار ما رو به راه باشه و در یاددادن ویاد گرفتن بچه ها سهیم باشیم .خوب شد که دوباره مدرسه ها باز شد و ما دو یار قدیمی همدیگه رو دیدیم . خوب  دیگه ساکت مثل این که آقا معلم اومد .

 

انشای دانش آموز:

........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................ ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

علائم نگارشی :

نقطه (.)

1-  در پایان جملات ساده ومرکب که دارای معنی کامل باشند نقطه می گذاریم .

2-پس از هر حرفی که به صورت نشانه ی اختصار به کار رفته باشد .

 

درس دوم

نوشتن کار دشواری نیست

در این درس می آموزیم :

برای نوشتن درباره ی یک موضوع ابتدا سوالاتی درباره ی آن مطرح می کنیم .مثلا اگر موضوع ما "کشور ایران "باشد این سوال ها مطرح می شود : 1- ایران در کجا واقع شده است ؟2- همسایگان ایران کدام کشورها هستند ؟3- آب وهوای ایران چگونه است ؟4- مرکز ایران کجاست ؟5- سه شهر معروف ایران کدامند ؟6- دین ایرانیان چیست ؟ 7-دو نمونه از صنایع دستی ایران را نام ببرید ؟8-ایرانیان به چه زبانی سخن می گویند ؟9- دو شاعر معروف ایران را نام ببرید ؟10- مردم ایران به چه خلق وخویی شهرت دارند ؟اگر پاسخ این سوال ها را بدهیم و پاسخ ها را قدری جابه جا کنیم وپاسخ های مربوط به اطلاعات جغرافیایی وجواب های مربوط به دین و زبان و صنایع دستی را کنار هم بنویسیم و آن ها را با کلمات مناسب ربط بدهیم یک انشای کوتاه نوشته ایم .

خلاصه

هر نوسته تعدادی جمله است که درست و مرتب به هم پیوسته اند .

در نوشتن باید به اصل ساده نویسی و کوتاهی جمله ها توجه کنیم و بین آن ها باکلمات مناسب رابطه برقرار کنیم . این دو مرحله با تمرین خود به خود در ذهن انجام می گیرد .

موضوعات انشا:

1-  در مورد شهر یا مدرسه یا محله ی خود سوالاتی مطرح کنید و با پاسخ سوالات انشا بنویسید .

2-در باره ی زمین سوالاتی مطرح کنید و با ربط پاسخ های آن ها انشا بنویسید.

3- فصل بهار یا تابستان یا زمستان را توصیف کنید .

4-                       باغ های زیبای گیلاس ....................

5- طبیعت در زمستان ...........................

6-                        گنبد و گلدسته های طلایی بارگاه ملکوتی امام رضا ...............

7-نام ایران همراه با دماوند .................................

8-                        نیشابور شهر خیام ،عطار، کمال ا لملک..............................

9-                        اصفهان شهر آثار تاریخی .....................

10-خاطره ای از امام خمینی تهیه کنید ودر کلاس بخوانید .

سوالات :

1-  هر نوشته تعدادی ..........است که ............و ..............به هم پیوسته اند .

2-در نوشتن باید به اصل ..................و .......................توجه کنیم و بین آن ها با .........................رابطه برقرار کنیم. این دو مرحله با تمرین خود به خود در ذهن انجام می گیرد.

3- ............................

4-                       ............................

 

نمونه ی  انشا :طبیعت در زمستان..........

  زمستان فصل سرما ویخ وبرف است . فصل سرسره و آدم برفی وگوله برف بازی است . حریر سفید برف بر قامت طبیعت می نشیند وزمین عروس جها ن می شود .

   زمستان فصل کرسی وبخاری و شوفاژ است .فصل شب نشینی و شاهنامه و حافظ است .فصل داستان و فال و شب چره است .زمستان در شهر مانند روستاها نمودی ندارد .طبیعت را در زمستان باید در روستا دید . درختانی که بر سرشان برف شادی می نشیند وبا تکان بادی بر سر آدم می ریزد .هوهوی باد و پرواز دانه های برف در آسمان ،چک چک قطره های آب از شیروانی ها ،فرار خرگوش و چهچه کبکان در کوه دیدنی و شنیدنی است .وقتی بعد از نشستن برف آفتاب در می آید چه قدر آفتاب گرفتن دلچسب می شود .

نمی دانم چرا ظلم وستم را شاعران به زمستان مانند می کنند ؟ شاید به خاطر سرمای استخوان سوزش . چرا مردم از زمستان می هراسند ؟ زمستان آیت خداوند است .می گوید ان مع العسر یسرا  زمستان بهار را در پی دارد . شعر زمستان اخوان از سرمای هوا نمی گوید از سردی دل های ما انسان ها می گوید و اتفاقًا زمستان فصل مهربانی و همدردی وهم نشینی است . بیایید در زمستان به گنجشگان دانه بریزیم .

 

علائم نگارشی :( ویرگول،)

1-  میان عبارت ها یا جمله های غیر مستقل که در مجموع جمله ی کاملی را تشکیل می دهند .

2-پس از منادا

3- هر جا کلمه یا عبارتی به عنوان توضیح در ضمن جمله یا عبارتی دیگر آورده شود .

4-                       بین چند کلمه که اسناد واحدی داشته باشند .

5- بین دو کلمه که ممکن است خواننده آن ها را با کسره ی اضافه بخواند .

6- به جای مکث کوتاه در جمله

انشای دانش آموز:

............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

درس سوم : چشمان خود را ببندیم و ببینیم

در این درس می آ موزیم :

هر گاه بخواهیم درباره ی چیزی برای کسی که آن را ندیده است توضیح بدهیم باید نوشته ی ما اجزای اصلی آنچه را که درباره اش می نویسیم در بر بگیرد طوری که گویی خواننده آ ن را در مقابل خود می بیند . در این گونه نوشته اکر جمله ای که دربر دارنده اجزای اصلی نوشته است حذف شود مانند آن است که فیلمی از وسط یا آخر پاره شده باشد .

موضوعات انشا:

1-  چند جمله درباره ی کلاس خود بنویسید طوری که هر کس می خواند کلاس شمارا در ذهن خود مجسم کند .

2-کتاب است آیینه ی روزگار          که بینی در آن رازها آشکار(توصیف کتاب)

3- کتابخانه ی محله یا مدرسه تان را توصیف کنید .

4-                 اگر تاکنون به دریا رفته اید زیبایی های آن را توصیف کنید .

5- یکی از اتاق های منزل خود را توصیف کنید .

6-                  یک گلدان گل را توصیف کنید .

7-یکی از لوازم منزل خود را توصیف کنید .

8-                  به نانوایی محل خود بروید و با دقت دستگاه پخت را مشاهده کنید و توصیف آ ن را در دفتر نگارش خود بنویسید .

9-                  دانشمندان چندان که روزگار پاید ، پاینده اند .

10-              هیچ کس شرم نکند از آن چیزی که نمی داند ، بیاموزد .

سوالات :

1-      هر گاه بخواهیم درباره ی چیزی برای کسی که آن را ندیده است توضیح بدهیم باید نوشته ی ما............آن چه را در باره اش می نویسیم در بر بگیرد طوری که گویی خواننده آن را در مقابل خود می بیند .

2-  ....................................................

3-  ....................................................

 

 

 

نمونه ی انشا:   نانوایی محله

   صبح زود هم که پا شوی بروی می بینی ده نفر صف ایستاده اند .صف یکی ها جداست و صف چند تایی ها جدا .داخل نانوایی آتش تنور روشن است و شاطر خمیرها را از داخل دستگاه همزن برمی دارد و روی یک ترازو می کشد و به اندازه چونه می کند . طرف دیگر همکارش چونه ها را روی میزی که سبوس وآرد پاشیده اند به ترتیب می چیند و مایعی روی آن می مالد و بعد هشت انگشتی روی آن ها می کوبد تا باز می شوند و روی پاروی مخصوص می گذارد و داخل تنور می چیند از سمت آخر تنور شروع می کند ؛تا به جلو برسد . وقتی تنور پر می شود نان های آخر تنور برشته شده اند . در بیرون نانوایی غوغایی بر پاست . کسانی که تازه می رسند می پرسند :نفر آخر کیست ؟ بعضی ها دنبال آشنایی می گردند تا سفارش کنند تا یکی دوتا برای آن ها بگیرد .افغانی ها یک دفعه ده تا نان می گیرند و به دیگران چیزی نمی رسد . خوشبختانه همه ی ما با صف آشناییم  صف بانک  صف اتوبوس صف نانوایی . راستی کار بانک را می توان اینترنتی انجام داد اما اتوبوس ونانوایی را چه باید کرد ؟

 

علائم نگارشی : ( علامت جملات عاطفی و تعجبی!)

1-  در پایان جمله ی تعجبی تاکیدی و عاطفی

2-پس از اصوات

انشای دانش آموز:

..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

درس چهارم : توصیف( خوب نگاه کنیم خوب گوش بدهیم ودقت کنیم )

در این درس می آموزیم :

توصیف گاه می تواند بسیار ساده باشد وگاه بسیار مفصل و پیچیده . در توصیف دو حس بینایی و شنوایی  اهمیت بسیار دارد . همچنین دو حس لامسه و بویایی نیز در توصیف به ما کمک می کنند . در توصیف گاهی از تجربه های قبلی خود استفاده می کنیم، مثلا تجربه به ما می گوید گل لطیف و خوشبوست .گاه نیز از گفته ها و نوئشته های دیگران استفاده می کنیم .اما بهتر است فقط به خوانده ها وشنیده ها اکتفا نکنیم و برای تجربه ی خود ارزش بیشتری قایل شویم، در این صورت نوشته ی ما تازگی بیشتری خواهد داشت و واقعی تر خواهد بود .

 

خلاصه:

هرگاه بخواهیم چیزی را توصیف کنیم باید به اندازه ، رنگ  ،بو،  لطافت و زبری  دوری و نزدیکی و سایر خصوصیات آن توجه کنیم  برای توصیف باید دو چشم بینا و دو گوش شنوا داشته باشیم .

 

 

موضوعات انشا :

1-  یک گلدان گل یا یک بشقاب میوه یا یک صندلی یا هر شی ء دیگری را که

با راهنمایی معلم خود مناسب تشخیص می دهید به کلاس ببرید و توصیف کنید.

2-روزی که سوار اتوبوس واحد  می شوید ورقی بردارید و آنچه می بینید و می شنوید را بنویسید .

3- پارک محله خودرا توصیف کنید .

4-                       مدرسه خود را توصیف کنید .

5- زیباترین فصل کدام است ؟توصیف کنید .

6-                        شهر یا روستای خود را وصف کنید .

7-مزارع گندم را در زمان فصل درو وصف کنید .

8-                        اگر در دامنه ی کوه زندگی می کنید آن جارا در فصل بهار توصیف کنید .

9-                        خلاصه ی یکی از داستان های شاهنامه را بنویسید .

10-                  گفت و گویی بین درخت تشنه و جویبار ترتیب دهید .

 

سوالات :

1-  هر گاه بخواهیم چیزی را توصیف کنیم به کدام خصوصیات آن توجه می کنیم ؟

 

    2- برای توصیف باید دو   ......... و دو   ............ داشته باشیم .

    3- در توصیف دو حس ................ ....... اهمیت بسیار دارد .

     4-   

    5-    

 

نمونه ی انشا :          پارک محله

امروز صبح که به مدرسه می آمدم منظره ی عجیبی دیدم . مردی روی چمن های مرطوب پارک پتویی انداخته بود و خوابیده بود . پارک محله ی ما پارک بزرگی است . در قسمتی از پارک فرهنگسرا قرار دارد که در جذب جوان ها و نوجوان ها و برگزاری کلاس های آموزشی فعالیت می کند . دو طرف راه های پارک پراز  درختان اقاقیا،  سپیدار، توت ،سرو، کاج و درختان دیگری است که باغبانان شهرداری آن ها را هرس می کنند و شکل وشمایل زیبایی به آن ها می دهند .انواع گل های زیبا  مثل رز و نرگس و بنفشه وزنبق با رنگ های الوان روحیه ی آدم را تازه می کند . هوای پارک پر از اکسیژن است . صبح زود زن ها را می بینی که حلقه زده اند و با صدای موسیقی که از بلند گوهای پارک پخش می شود ورزش می کنند در کنار این منظره دیدن مردان معتاد در پارک از صحنه های رقت انگیز و تاسف بار پارک است . فشفشه های پارک می چرخند و چمن های پارک را آبیاری می کنند . درگوشه ای وسایل ورزشی گذاشته اند و عده ای مشغول ورزش اند . هنگام رفتن به مدرسه از این پارک می گذرم و نفس های عمیق وپر انرژی می کشم . وقتی چمن ها را با ماشین چمن زنی می زنند بوی سبزه وچمن فضای پارک را معطر می کند .

 

علائم نگارشی : ( پرانتز)

1-  معنی و معادل یک کلمه

2-توضح بیشتر

3-  ذکر تاریخ شهرت تخلص نام سابق

 

 

انشای دانش آموز :

........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................... ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

درس پنجم : توصیف 

 در این درس می آموزیم :

اشیادر یک صحنه یا منظره واقع می شوند؛  اشیا هیچ گاه به تنهایی در طبیعت و محیط قرار نمی گیرند، بلکه با اشیای دیگری که در پیرامون آن هاست ارتباط دارند.صحنه ومنظره خود در فضای بزرگتری واقع است . طبعا" هرگاه بخواهیم یک شی را توصیف کنیم در اجزای آن دقیق می شویم اما در توصیف صحنه ومنظره پرداختن به جزئیات ضرورت ندارد  چون باید چیز های متعددی را توصیف کنیم بنابر این وارد جزئیات تک تک اشیا نمی شویم . 

خلاصه :

در توصیف یک صحنه یا منظره علاوه بر وصف کلی اشیا به طرز قرار گرفتن آن ها و دوری ونزدیکی و رابطه آن ها با هم توجه می کنیم .اگر این صحنه گوشه ای از شهر یا روستا ی محل سکونت ما باشد توصیف ویژگی های آن را نباید فراموش کنیم .  

موضوعات انشا :

1-  اگر در روستا زندگی می کنید محل زندگی خود را توصیف کنید .

2-اگر در شهر زندگی می کنید محله یا خیابانی که در آن سکونت دارید توصیف کنید .

3- صحنه ی یک تصادف رانندگی را که مشاهده نمودید توصیف کنید .

4-                       صحنه ی یک بازی فوتبال را توصیف کنید .

5- منظره ی یک نقاشی زیبا را توصیف کنید .

6-                        زمین خشکیده و بی آب و علفی را توصیف کنید که منتظر باران است .

7-آسمان پر ستاره را دریک شب مهتابی توصیف کنید .

8-                        شکفتن گل و دوره ی نوجوانی را با هم مقایسه کنید .

9-                        ......

10-                  .....

سوالات:

1-      در توصیف یک صحنه یا  منظرعلاوه بر وصف کلی اشیا به................و.................... و..............آن ها باهم توجه می کنیم .

2-در توصیف صحنه ومنظره پرداختن به ......... .ضرورت ندارد .

3- ..............

4- ...............

 

 

 

 

نمونه ی انشا:آسمان پر ستاره در یک شب مهتابی

آفتاب که غروب می کند خیلی زود اولین ستاره طلوع می کند .بعد کم کم ستاره های دیگر پیدایشان می شود . مثل یک مجلس مهمانی که یکان یکان مهمانانش از راه می رسند ودر خانه ای به وسعت آسمان می نشینند .بعضی از ستاره ها شکل یک بادبادک رامی سازند بعضی دیگر شکل خرس ،ماهی ،شیر، عقرب ،خرچنگ ،کمان ،خوشه، گاو و ترازوو.....وبه همین نام ها نیز خوانده می شوند .

اگر درشبی که هوا صاف است مثلًا در جایی مثل کویر در پشت بام خوابیده باشی نظاره ی ستارگان زیبای آسمان که آسمان را به شکل چادر گلی

 آبی رنگی در آورده اند هوش از سر آدم می ربایند .ماه در گوشه ای از آسمان مثل یک صورت نورانی یا رهبری آسمانی گویی پادشاه شب است . ستاره ها در پناه او سو سو می زنند و ماه حرکت می کند و از آن ها سان می بیند .آدم های عاشق صورت یار را به صورت ماه تشبیه می کنند ودر دوری یار با ماه نجوا می کنند وستاره می شمرند .شب و آسمان و ستاره ها از اسرار خداوندند .چیز هایی برای آرامش انسان سکوت و شب وماه و آسمان

 

 

 

علائم نگارشی : ( سه نقطه ‍‍‍...(

1-  برای نشان دادن جملات و کلمات محذوف

2-سخن نا تمام

3- برای نشان دادن کشش هجا در گفتار

4-                افتادگی کلمه یا کلماتی از یک نسخه ی خطی

 

 

انشای دانش آموز :

................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................. ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

درس ششم : چهره ای که هرگز فراموش نمی کنم .

 

در این در س می آموزیم :

برای توصیف چهره وظاهر یک فرد باید به بعضی خصوصیات او توجه کنیم مثل :

1-  قد : کوتاه،  بلند  ،موزون ،خمیده

2-چشم : سیاه ،آبی، درشت ،ریز ،نخودی

3- مو: تیره، روشن ،خاکستری، مجعد، وزوزی  مثل ابریشم

4-                       حالت کلی چهره : بشاش ،عبوس، شاداب، تکیده، شل و وارفته

5- حالت کلی اندام : چاق ،تپل، باریک، موزون، خپله، فربه

و برای توصیف حالات روحی وعاطفی مثل شادی وغم و....به رفتار او با دیگران توجه می کنیم . بعضی از این حالت ها چنین اند :

1- نگاه : غضبناک، معصومانه ،چپ چپ ،زل وخیره

2- صحبت کردن : تند تندحرف زدن، با تانی حرف زدن ،کم حرف زدن، یک بند حرف زدن

3- صدا : گرم، دلنشین، آرام بخش، سرد وبی روح ،زنگ دار، زیر ،بم

4- حالت چهره : لب های آویزان ،ابروهای درهم، دهان نیمه باز، لب های به هم فشرده

5- رابطه با اطرافیان : خوش برخورد ،اخمو، زود جوش ،مهربان ،حسود ،صبور

خوب است اگر کسی را توصیف می کنیم به جای این که صفت وحالتی به اونسبت بدهیم مثلا بگوییم مهربان است .بعضی رفتارها و گفته های اورا که نشان دهنده ی این صفت است ذکر کنیم .

خلاصه :

برای نشان دادن ظاهر یک فرد از ویژگی های ظاهری مثل اعضای چهره قد چاقی و لاغری  او صحبت می کنیم و برای توصیف حالات روحی و عاطفی به رفتار او با دیگران توجه می کنیم .  

موضوعات انشا :

1-  صفتی برای یکی از نزدیکان خود ذکر کنید و توضیح دهید چگونه به آن پی بردید ؟

2-یکی از بستگان یا دوستان یا آشنایان خود را توصیف کنید .

3- معلم ادبیات خود رااز لحاظ ظاهر ورفتار توصیف کنید .

4-                       چهره ی پدر یا مادر خود را تو صیف کنید .

5- چهره ی یکی از بستگان خود را در حالت عصبانیت توصیف کنید .

6-                        کودکی را توصیف کنید که از شدت گرسنگی در گوشه ای بی حال افتاده است .

7-کودکی را توصیف کنید که در غم از دست دادن مادرش اشک از چشمانش جاری شده است .

8-                        پیر مردی را توصیف کنید که در گرمای سوزان تابستان در مزرعه ی خود مشغول کار می باشد .

9-                        زیباترین چهره ای را که تا کنون دیده اید توصیف کنید .

10-                  مصراع زنوکاران که خواهد کار بسیار چه می گوید ؟

11-                    نوجوانی زیباست چه کنیم تا زیباتر شود ؟

12-                   خدایا ...........

 

سوالات :

1-برای نشان دادن ظاهر یک فرد از ویژگی های ظاهری  مثل                                               .............. ، ..........،......... ، ............،......او صحبت می کنیم .

1-   برای توصیف حالات روحی و عاطفی به ................... اوبا دیگران توجه می کنیم .

2-  ..........................

3-  ........................

 

 

انشای نمونه :        چهره ی پدرم

قدش متوسط است اما هیکلی ستبر و قوی دارد . با فشار دستانش داد هر کسی را می تواند در بیاورد . الان موهای وسط سرش ریخته است وکلاه می گذارد و باقی مانده ی موهایش  هم سفید شده اند در جوانی موهای پر پشتی داشته است به رنگ سیاه  که معمولاً به سمت بالا شانه می کرده است .چشمانش گرد و قهوه ای است و ابروهایش کشیده ودماغش کوچک است . همیشه ته ریشی به صورت دارد و می گوید : بشره ی صورت نباید پیدا باشد .کمرش به واسطه ی این که از درخت گردو افتاد قوز دارد .همیشه کت و شلوار می پوشد ودر فصل سرما اورکتی هم روی کتش می پوشد .دستانش به واسطه ی کار زیاد زبر، مانند سوهان است .بذله گو و خوش صحبت است اما کم حرف می زند . در جوانی زیاد عصبانی می شد ولی الان آرام وغالبًا در تفکر است .در جوانی هر روز صبح بعد از نماز ورزش می کرد و قرآن می خواند ولی الان نمازش را هم نشسته می خواند . کم آزار و دست ودل باز است . هیچ کس از دست وزبانش آزار ندیده است بلکه به همه کمک کرده است . در یک جمله می شود گفت پدر ما برای خودش کار نکرده است برای دیگران کار کرده است .

 

علائم نگارشی : ( نقطه ویر گول؛)

1-   برای جدا کردن جمله هایی که از جهت ساختمان ومفهوم مستقل به نظر می رسند ولی در یک عبارت طولانی با یک دیگر بستگی معنایی دارند .

2- در بیان توضیح ومثال پیش از کلمه های مثلا، فرضا ،یعنی و ...

انشای دانش آموز :

............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................ ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

 

در س هفتم :

                     می خواهم به زبان خودم بنویسم

در این در س می آموزیم : هر کس در نوشتن شیوه ای مخصوص دارد . ذوق وسلیقه ی او در انتخاب جمله های کوتاه یا بلند  نوع کلمات  شرح وبسط مطلب  بیان خشک یا احساسی و کتابی یا محاوره ای شیوه ی اورا تعیین می کند، اکثر افراد در نوشتن به خصوص در اوایل نویسندگی از نویسنده های محبوب خود تاثیر می پذیرند . این افراد اگر در مرحله ی تقلید باقی نمانند و سعی کنند به زبان خود بنویسند، امید هست که روزی در نوشتن شیوه ای خاص خود داشته باشند . پس اگر بخواهیم مطلبی را که قبلًا نوشته شده است دوباره بنویسیم لازم نیست تک تک کلماتش را حفظ کنیم   بلکه کافی است مفهوم را به خاطر بسپاریم سپس آن را به زبان خودمان بنویسیم .

خلاصه :به زبان خود نوشتن یعنی با کلمات خود نوشتن   راحت  و بی تکلف نوشتن

موضوعات انشا:

1-   شرح حال ابن سینا را به دقّت بخوانید وسپس آن را به زبان خود بنویسید .

2-  شرح حال دکتر حسابی را بخوانید و به طور خلاصه بنویسید .

3-  در باره ی پیامبر اسلام و زندگی اش یک صفحه به زبان خود بنویسید .

4-  شعر فروتنی را به زبان خود باز نویسی کنید .

5-  حکایت بهزاد نقاش را به زبان خود بنویسید .

6- یکی از داستان هایی که تاکنون شنیده اید به زبان خود بنویسید .

7-  داستان سفر با دلیجان را به زبان خود بازنویسی کنید .

8- در س آرزوی پرواز را به نثر روان بنویسید .

9- چه کسانی می توانند در قلب ما جا بگیرند ؟

10-  نامه ای کوتاه به رهبر معظم انقلاب بنویسید.

11-     خاطره ای از کودکی پدر یا مادتان بنویسید .

 

سوالات :

1-  هرکس در نوشتن ...............خود دارد .

2-به زبان خود نوشتن یعنی ؟

3-  ...................

نمونه ی انشا :                    

فروتنی

قطره ی بارانی از آسمان چکید. یکبار ه خود را در برابر دریایی عظیم دید . قطره ی باران احساس حقارت کرد وبا خود گفت : در جایی که در یا وجود دارد من دیگر کیستم ؟یقینًا در برابر عظمت دریا من هیچ چیز نیستم . از آن جا که خود را کوچک دید و فروتن و متواضع شد . صدف دریایی آغوشش را برای او باز کرد و اورا با دل وجان پرورش داد و او گوهری ناب ووالا شد تا گردن آویز شاهان و شاهزادگان گردد.

 

علائم نگارشی : ( گیومه«»)

1-     سخنی که به طور مستقیم از جایی یا کسی نقل می شود .

2-     اسامی وعناوین و اصطلاحات علمی وفنی

انشای دانش آموز :

............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................ ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

منابع :

1-             کتاب های فارسی اول ودوم وسوم راهنمایی چاپ وزارت آموزش وپرورش

2-           کتاب معلّم /فارسی اول دوم وسوم راهنمایی /گرد آورنده مسعود وفایی ودیگران /ناشر : انتشارات ضریح آفتاب /مشهد

3-           انشا و نامه نگاری تلاش /رحیم حریقی /تهران /تلاش /81

4-          فن نویسندگی /مهرداد مهرین /انتشارات توسن /تهران /66

5-           راهنمای نویسندگی /علی مدرسی /انتشارات حمید/تهران

6-          انشا ونامه نگاری افشار /صدیقه قنبری /انتشارات افشار /تهران/68

7-           بوستان سعدی / تصحیح مرحوم دکتر غلامحسین یوسفی

8-          آیین نگارش /دکتر محمد جواد شریعت

9-          آیین نگارش /دکتر حسین آذران

 

+ نوشته شده در  شنبه بیست و سوم بهمن 1389ساعت 21:45  توسط الیاس امیرحسنی  | 

تغییر/ ازوبلاگ محمد صادق فهیمی


روی سنگ قبر کشیشی در کلیسای منچستر نوشته بود: در دوران کودکی برای خود تصورات وخیال هایی داشتم.....به خیال خودم میخواستم دنیا را تغییر دهم اما دنیا با تفکرات من هیچ تغییری را در خود بوجود نیاورد.وقتیکه به دوران نو جوانی رسیدم توقع را کم کردم به عوض کردن کشورم قناعت کردم اما کشورم هم تغییر نکرد. به دوران جوانی رسیدم گفتم شهر خود را تغییر دهم که آن هم نشد.وقتی به میانسالی رسیدم تمام توانایی خود را بکار بردم حداقل خانواده ام را تغییر دهم نه انگار خانواده ام هم نمی خواست تغییر کند............. اکنون که دیگر نیستم و در میان خاک زندگی نو را آغاز کردم فهمیدم که اگر و اگرخود را تغییر داده بودم چه بسا خانواده ام ،شهرم، کشورم و دنیا را تغییرمی دادم. اگر خود را تغییر می دادم....http://www.maths4u.blogfa.com/.....
+ نوشته شده در  پنجشنبه چهاردهم بهمن 1389ساعت 19:9  توسط الیاس امیرحسنی  |